6 weken up date - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Femke Itterzon - WaarBenJij.nu 6 weken up date - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Femke Itterzon - WaarBenJij.nu

6 weken up date

Door: Femke

Blijf op de hoogte en volg Femke

20 Maart 2015 | Suriname, Paramaribo

Hallo lieve lezers,
Tijd voor een nieuwe blog!

I like the way it goes around here! Ik ben vooral vaal aan het dansen. Aankomende donderdag dans ik af op salsa. Ik vind salsa zo’n leuke dans! Op de donderdag avond kun je heerlijk vrij dansen in een club. De mannen staan aan de zijkant om jou om een dans te vragen. Dat is zo leuk en je leert het dan heel goed. Zo heb ik op de dansvloer nu al bachata, kizomba, zouk en marenge geleerd. En de hele avond salsa dansen, wat een verrijking! Eind van de maand ga ik een bootcamp kizumba doen. Binnen 3uur leer ik deze dans :-). Wat ik hier dus doe in de avond uurtjes bestaat uit dansen haha. Ook volg ik hiphop les op de woensdag avond.

Ik had gisteren mijn laatste dag op de afdeling interne/chirurgie. Deze heb ik met een voldoende afgerond. Vorige week een presentatie op de afdeling gehouden over dikke darm kanker en de resectie hiervan. Het is mij opgevallen dat de Surinaamse patiënt zo weinig weet van zijn diagnose. Wat er tot leidt dat ze therapie ontrouw zijn. Ik heb een patiënten folder gemaakt over dikke darm kanker/dikke darm resectie. Deze folder ligt nu op de afdeling en kan gegeven worden bij opname. Maandag start ik op de spoed eisende hulp. Helaas ken ik deze afdeling al, vorige week zondag avondje SEH gehad. Ik kreeg flinke steken in mijn onderrug gedurende de middag. Liggen of zitten was een hel. Ik kreeg een koorts piek. Wat een ervaring om hier de zorg mee te maken vanuit de positie als patiënt zijnde! Want dat was wat zeg.. Na een hele strijd of ik opgenomen moest worden of niet. Ik wilde dit absoluut niet!! Ik denk dat je hier in het ziekenhuis alleen maar zieker wordt. Nou daar kwam de verpleegkundige om bloed af te nemen, ondertussen zat ik op een bankje met een kots bak naast me van de vorige patiënt. Ze hebben hier op de SEH een te kort aan stuw banden waardoor ze een handschoen pakte en deze om mijn arm knoopte. Heel creatief, dat waardeer ik wel. Tijdens het bloed afnemen hield ze mijn ader niet goed dicht waardoor overal het bloed heen spoot, terwijl ze met haar collega's in het Surinaams sprak. Het gaat hier allemaal zo anders. In NL leren wij zo erg om rekening te houden met de gevoelens van de patiënt. Hier houden ze daar echt geen rekening mee. Ik gaf aan dat ik nogal naar wordt van bloedafname bij mezelf. 'Joh laat mij mijn werk doen, maak een vuist.' Nou daar ging ik, tegen de vlakte. Eindstand had ik een acute nierbekkenontsteking. 10daagse antibiotica kuur gehad. Nu heb ik nergens meer last van! Hier in Suriname zijn ze echt niet gewend dat een patiënt tegengas geeft. De Surinaamse patiënt zegt op alles ja en amen. Er zal niet gevraagd worden, wat doe u en waarom gebeurt dit. Ik blijf 3 weken op de SEH en switch dan weer.

Morgen richting het westen van Suriname met huisgenootjes. We gaan eerst naar Saramacca met als hoofdplaats Groningen. Na Saramacca gaan we door naar Coronie een kokosdistrict, naar Wageningen met de oude rijstfabriek en daarna naar Nickerie. Daar brengen we een bezoek aan de markt en zeedijk waar we naar een hindoe tempel gaan. Daarna rijden we door naar het centrum van Nickerie om daar de boot te pakken en richting Bigipan te varen. Lekker back to basic daar, in hangmatten slapen, vis vangen op het meer en koken op houtvuur. We gaan ook nog naar een modderbad aan de andere kant van het meer. Ik heb er zin in!

Vorige week op de fiets naar Peperpot geweest, dit is een natuurgebied. Lekker gefietst door de natuur langs plantages waarbij je zoveel mooie wilde beesten ziet. En de aapjes die door de bomen heen slingeren. Ze kwamen ook heel dichtbij!
Oja natuurlijk op 6 maart het Holi Phagwa festival! Wat een mooie dag was dit! Dit is het feest van de Hindoestanen, zij luiden dan het nieuwe jaar in omdat het de eerste dag is na de volle maan van de Hindumaand Chaitre. Iedereen bestrooit elkaar met kleurpoeder en kleurwater. Hiermee wordt symbolisch uitgedrukt dat iedereen gelijk is. Iedereen wenst elkaar een 'Subh Holi!' Heel mooi om dit mee te maken. De president kwam een toespraak houden op het Onafhankelijkheidsplein en DJ Chuckie draaide. Overal waren Indiaanse lekkernijen. Top dagje! Heel Paramaribo stond op zijn kop.

Ik ben wel een beetje verliefd geworden op Suriname & i think i'm the happiest girl in the world at the moment :-D

Bigi brasa en bosi (dikke knuffel en kus) Fem!

  • 21 Maart 2015 - 04:47

    Chanzee:

    Soo leuk!!!!

  • 21 Maart 2015 - 10:04

    Chris En Marianne:

    hallo Femke
    Wat een ervaringen zal je op doen en wat een gebeurtenissen heel spannend allemaal we volgen je en denken aan je nog veel plezier veel liefs en groetjes van ons xxx

  • 27 Maart 2015 - 11:46

    Monique:

    Wat een enthousiast verslag weer! Volgens mij heb je de tijd van je leven... Mooie ervaring hoor. Wel schrikken van je nierbekkenontsteking maar zo te horen gaat t nu weer helemaal goed. Veel plezier weer daar! X

  • 04 April 2015 - 12:07

    Jet:

    Lieve Fem,

    Wat een plezier heb je toch, heerlijk hoor, zo lekker swingen elke avond.
    Jij steelt straks vast de show op de Nederlandse dansvloer.
    Ik ben blij dat je weer snel hersteld bent van die ontsteking, je kunt in
    Suriname maar beter niet ziek zijn, als ik dat zo hoor!
    Bij ons staan nu de paasdagen voor de deur, doen jullie daar ook nog iets aan?
    Bigi brasa en bosi!



Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Femke

Actief sinds 19 Jan. 2015
Verslag gelezen: 317
Totaal aantal bezoekers 3592

Voorgaande reizen:

05 Februari 2015 - 05 Mei 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: